Veel gestelde vragen


Wat zijn jullie openingstijden?

  • Wat zijn jullie openingstijden?

    De praktijk is open van maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur-17.00 uur. 

  • Is er ook avondspreekuur?

    Op maandagavond is er een avondspreekuur. Dit is in Bodegraven, op locatie De Werf 105

  • Is de praktijk open in het weekend?

    Nee, de praktijk is geopend van maandag tot en met vrijdag. 


Waar zijn de spreekuren?

  • Waar zijn de spreekuren?

    Er zijn 4 locaties: 3 in Bodegraven en 1 in Zwammerdam. Voor Woerden en Zegveld kan per 1 januari 2021 online of naar Bodegraven komen. Locatie Jan Steenstraat komt te vervallen.

  • Waar vind ik de adressen?

    De adressen staan bij de praktijklocaties:

    De Werf 105, Bodegraven

    Het  Zorgstation, Stationsplein 5, Bodegraven

    Medisch Centrum Bodegraven, Willem de Zwijgerstraat 9, Bodegraven

    Plein 1, Zwammerdam

  • Moet ik naar de locatie waar mijn huisarts zit?

    Nee, u bent vrij te kiezen naar welke locatie u wilt. U kunt kiezen welke dag, welke locatie u het beste uit komt.

  • Wat is het postadres?

    Het postadres is: De Werf 105, 2411 RZ Bodegraven.

  • Is huisbezoek mogelijk?

    Ja, indien u om medische reden niet naar de praktijk kunt komen, komt de dietist op huisbezoek. Een verwijzing met indicatie van de (huis)arts is verplicht. 


Hoe maak ik een afspraak?

  • Kan ik bellen voor een afspraak?

    Wij zijn telefonisch bereikbaar op nummer 0172-614225 van maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 17.00 uur. U wordt verbonden met het afsprakenbureau.

  • Kan ik ook mailen?

    Ja, u kunt mailen naar dietistemirjam@gmail.com . Vermeld hierbij graag uw telefoonnummer en in welke woonplaats u een afspraak wilt maken.

  • Kan een afspraak online worden gemaakt?

    ja, 24 uur per dag is de online agenda bereikbaar. U kunt een afspraak maken.  Zie bij de contactgegevens en klik op nieuwe aanmelding.

    Bent u al bekend op de praktijk, dan kunt u inloggen en uw afspraak inzien en zo nodig verzetten. Een inlogcode ontvangt u na aanmelding op de praktijk of tijdens het eerste consult.


  • Ik kan niet komen, hoe kan ik verzetten?

    De afspraak kan tot uiterlijk 24 uur voorafgaand worden verzet. Daarna worden er kosten in rekening gebracht (no show). Deze kosten worden niet vergoed.  U ontvangt dan een factuur. 

    U kun tijdig de afspraak verzetten: 

    1. telefonisch: maandag tot en met vrijdag van 08.00 - 17.00 uur

    2. online via de online agenda, klik op de homepage op afspraak wijzigen. Log in met uw e-mail adres en inlogcode. De inlogcode krijgt u bij aanmelding of op de eerste afspraak.

    3. per e-mail, behalve in een vakantie, dan zijn wij per e-mail niet bereikbaar. 


Hoe is de kwaliteit van het advies?

  • Welke opleiding heeft een dietist?

    Een dietist heeft een 4 jarige HBO opleiding gevolgd Voeding en Dietetiek.

    Daarna volgt een dietist nascholingen en post-HBO opleidingen

  • Waar is een diëtist geregistreed?

    De dietist is geregistreerd in het Kwaliteitsregister paramedici. Door deze registratie is de kwaliteit van het advies gegarandeerd en weet u dat de dietist voldoet aan alle kwaliteitseisen door voldoende nascholingen te volgen, nascholing te geven, mee te doen aan wetenschappelijk onderzoek, zich persoonlijk voldoende ontwikkeld etc. 

  • Kan ik ook naar een voedingsadviseur?

    Bij een voedingsadviseur weet u niet welke opleiding is gevold. Dat kan een 3 daagse training zijn geweest of een cursus gewichtsconsulent. Hiervoor is geen vooropleiding nodig en is er geen kennis van medische zaken. Dat is een groot verschil met een gedegen HBO opleiding en post HBO opleidingen.

    Alleen een dietist is opgeleid op medisch gebied en kan u het beste advies geven als er sprake is van een ziekte of aandoening. Zij geeft advies op basis van bewezen wetenschappelijk onderzoek (evicendece based) en gaat niet in op hypes. Zij heeft een goede grondige kennis.

    Een voedingsadviseur of gewichtsconsulent mag alleen gezonde mensen een algemeen voedingsadvies geven. 

  • Werken jullie samen met de artsen?

    Ja, wij werken samen met de huisartsen en specialisten van het ziekenhuis. Daarnaast hebben de huisartsen praktijkondersteuners in dienst die begeleiden bij chronische ziekten zoals Diabetes Mellitus type 2, longziekten (COPD) en hart/vaatziekten (CVRM) en ouderenzorg. Wij hebben een goede samenwerking, wat uw gezondheid ten goede komt. 

  • Is het advies onafhankelijk?

    Ja, het advies is gebaseerd op bewezen wetenschappelijk onderzoek. Dit heet evidence based.  De praktijk is lid van onafhankelijke netwerken gespecialiseerde dietisten: werkgroep cardiologie, kennisgroep overgewicht en obesitas, bariatrische chirurgie. Er vind geen sponsoring plaats om dietisten te betalen. Wij worden betaald door de zorgverzekeraars.  De zorgverzekeraars stellen lidmaatschap van de beroepsverening verplicht om voor een contract in aanmerking te komen. Deze praktijk gebruikt geen gesponsorde materialen. 


Heb ik een verwijsbrief nodig?

  • Direct toegankelijk, zonder verwijsbrief?

    Meestal heeft u geen verwijsbrief nodig, u kunt zonder tussenkomst van een arts een afspraak maken.


    Een verwijsbrief is wel verplicht bij een huisbezoek, als u drinkvoeding nodig hebt, dieet bij PDS en voor kinderen onder de 16 jaar. 


    Als uw arts verwijst naar de dietist, vraag dan wel altijd een verwijsbrief mee. Het is belangrijk dat de dietist op de hoogte is van uw gezondheidstoestand, medicatie gebruik en actuele bloedwaarden.

  • Ik heb een verwijzing van een specialist uit het ziekenhuis, kan ik een afspraak maken?

    Ja, u bent vrij te kiezen naar welke dietist u wilt gaan, u hoeft dus niet naar een dietist van het ziekenhuis. De praktijk heeft een samenwerking met het Groene Hart Ziekenhuis, en ook via de specialist van andere ziekenhuizen bent u van harte welkom.

  • De huisarts wil dat ik naar een diëtist ga, heb ik een verwijzing nodig?

    Ja, als de huisarts u verwijst, dan is het noodzakelijk dat hij/zij een verwijsbrief aan u mee geeft. Hierop kan de huisarts vermelden waarom dit nodig is, belangrijke relevante medische informatie vermelden, labuitslagen en uw medicatie vermelden. Meestal verwijzen huisartsen digitaal (via zorgdomein).

    De directe toegankelijkheid is alleen bedoeld om een afspraak te maken zonder tussenkomst van een arts. 

  • Heb ik een verwijzing nodig voor huisbezoek?

    Kunt u om medische redenen niet naar de praktijk komen, dan komt de dietist bij u thuis, indien u binnen het werkgebied woont. 

    Vanwege de medische indicatie is dan wel een verwijsbrief van de (huis) arts noodzakelijk.

    Huisbezoek kan alleen in Bodegraven, Zwammerdam en Nieuwebrug. 

    Het dient een medische indicatie te zijn, als u medisch niet in staat bent te kunnen komen. 


Wat zijn de kosten?

  • Worden de kosten vergoed?

    De kosten worden vergoed uit de basisverzekering. Onze praktijk heeft met alle zorgverzekeraars een contract. Denk wel aan het wettelijk eigen risico (behalve voor kinderen tot 18 jaar, zij hebben geen eigen risico). Er is ook geen eigen risico van toepassing bij ketenzorg.

    Lees meer bij praktijkinfo-vergoeding.

    Naast de basisverzekering is er ketenzorg. Lees hieronder verder.


    Komt u niet op een afspraak of zegt u te laat (binnen 24 uur ) af, dan ontvangt u een factuur. Deze wordt niet vergoed.


    Heeft u meer afspraken nodig dan de verzekering vergoed? Dan ontvangt u een factuur. 


  • Wat is ketenzorg?

    Ketenzorg is een samenwerking tussen dezen praktijk, uw huisarts en praktijkondersteuner. Hiervoor hebben wij een contract afgesloten.

    U krijgt dieetadvies vergoed, zonder eigen risico, zoveel als noodzakelijk is. 

    Dit is geldig voor mensen met Diabetes Mellitus type 2, COPD en CVRM, waarbij u onder controle staat van uw huisarts/praktijkondersteuner

  • Heeft de praktijk met mijn verzekering een contract?

    Ja, deze praktijk heeft met alle zorgverzekeraars een contract afgesloten voor 2019.

    Kosten worden rechtstreeks bij uw verzekering gedeclareerd.

    (uitzondering ketenzorg, dit valt onder de huisartsenzorg).

  • Ik wil graag zelf betalen, mag dat?

    Wilt u geen aanspraak maken op uw verzekering, of bent u door de vergoedingsmogelijkheden heen, dan mag u ook komen voor advies. De kosten betaalt u dan zelf en krijgt u een factuur mee. Deze kunnen dan niet ingediend worden bij de verzekering. Wilt u aanspraak maken op de verzekering, dan worden de kosten rechtstreeks gedeclareerd. U ontvangt geen rekening. 

Share by: